ﭼﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﯾﺴﺖ ایسیو ( ECU Engine ) ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯿﺪﻫﯿﻢ ❓
⬅️ایسیو ﯾﮏ ﻣﯿﮑﺮﻭ ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺮﺍﯾﻂ
ﻟﺤﻈﻪﺍﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺳﺮﯼ، ﻋﻤﻠﮕﺮﻫﺎﯼ ﻧﺼﺐ ﺷﺪﻩ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻣﻮﺗﻮﺭ، ﻓﺮﻣﺎﻥ
ﻣﯿﺪﻫﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ ( ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻣﺪﺕ ﭘﺎﺷﺶ ﺳﻮﺧﺖ، ﺯﻣﺎﻥ ﺟﺮﻗﻪ ﻭ ﻓﺮﺍﻫﻢ
ﺳﺎﺯﯼ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺍﺣﺘﺮﺍﻕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﺳﯿﻠﻨﺪﺭﻫﺎ ﻭ… ﺗﺎﻣﯿﻦ
ﮐﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﻣﯿﮑﺮﻭﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ ﻧﯿﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﯾﮕﺮ ﻫﻤﻨﻮﻋﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺷﺎﻣﻞ CPU ، ﺣﺎﻓﻈﻪ
ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﯾﺰ ﺍﺳﺖ.
ایسیو ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻳﻲ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻣﺘﺼﻞ ﺍﺳﺖ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻂ
ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭﺍ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﭘﺎﺳﺦﻫﺎﻱ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺮﻭﺟﻲﻫﺎ ﮐﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ :
ﺍﻧﮋﮐﺘﻮﺭﻫﺎ، ﺟﺮﻗﻪ ﺯﻥﻫﺎ ﻭ … ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﻲﮐﻨﺪ .
ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﮐﻴﺖﻫﺎﻱ ﺍﻧﮋﮐﺘﻮﺭﻱ
ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ایسیو ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺷﺮﺍﻳﻂ
ﻣﻮﺗﻮﺭ ﺭﺍ ﺩﺭﮎ ﮐﻨﺪ.
ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ :
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﻭﺭ ﻳﺎ RPM
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﻓﺸﺎﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻣﺎﻧﻴﻔﻮﻟﺪ ﻳﺎ MAP
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﺭﻳﭽﻪ ﮔﺎﺯ ﻳﺎ TPS
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﻣﺎﻱ ﺁﺏ ﻳﺎ CTS
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﻣﺎﻱ ﻫﻮﺍ ATS
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺍﮐﺴﻴﮋﻥ
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺿﺮﺑﻪ
ﺍﺳﺘﭙﺮ ﻣﻮﺗﻮﺭ
ﺩﺭ ﺣﺎﻓظه ایسیو ﯾﮏ ﺳﺮﯼ ﻣﻘﺎﺩﯾﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﯿﺶ ﻓﺮﺽ
ﺩﺭ درون ایسیوﺑﺎﺭ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ
ﻣﻘﺎﺩﯾﺮ ﻭ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮ ﻫﺎ ﺭﻭ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﺎ ﻣﺪﺗﯽ ﺑﺪ ﮐﺎﺭ ﮐﻨﺪ .
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻻﯾﻞ ﺁﻥ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﺧﺮﺍﺑﯽ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ
ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﯼ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺸﮑﻞ ﺷﻮﺩ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺑﻪ ECU ﺍﺭﺳﺎﻝ
ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺩﭼﺎﺭ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ
ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭ ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﯼ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻓﻈﻪ ECU ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯿﻤﺎﻧﺪ ﻭ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ
ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺭﺍ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ
ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺜﺎﻝ : ﺳﻨﺴﻮﺭ MAP ، ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﺭﯾﭽﻪ ﮔﺎﺯ ﻭ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﻭﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ
ﻫﺮﮐﺪﺍﻡ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﯾﻮﻧﯿﺖ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﯾﻮﻧﯿﺖ
ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭﯾﺎﻓﺘﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺳﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﺘﻮﺟﻪ
ﻣﯿﺸﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻓﺸﺎﺭ ﻫﻮﺍﯼ
ﻭﺭﻭﺩﯼ ﮐﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ MAP ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﺩﯾﺮﯼ ﮐﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎﯼ
ﺩﻭﺭ ﻣﻮﺗﻮﺭ ﻭ ﺩﺭﯾﭽﻪ ﮔﺎﺯﺑﻪ ECU ﻣﯿﻔﺮﺳﺘﻨﺪ، ﺍﻣﮑﺎﻥ ﭘﺬﯾﺮ ﻧﯿﺴﺖ . ﺑﻨﺎ ﺑﺮﺍﯾﻦ
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺑﺎﺭ ﮐﻪ ECU ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭ فشار منیفولد ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﯼ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮕﺮﻫﺎ ﺍﺭﺳﺎﻝ
ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﺩﯾﺮ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯿﺪﻫﺪ ﺗﺎ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﮐﻤﺘﺮ ﺩﭼﺎﺭ
ﻣﺸﮑﻞ ﺷﻮﺩ .
ﺍﻣﺎ ﻭﻗﺘﯽ ﺳﻨﺴور فشار منیفولد ﺭﺍ ﻋﻮﺽ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ﯾﮏ ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺳﺎﻟﻢ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﮐﻨﯿﺪ
ﻫﻨﻮﺯ ﺩﺭ ﺣﻔﻈﻪ ﯼ ECU ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺛﺒﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﺎ ﻣﺪﺗﯽ
ﺑﺪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﻌﻮﯾﺾ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ (ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻣﺜﺎﻝ : ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺍﮐﺴﯿﮋﻥ ،
ﺳﻨﺴﻮﺭ ﺩﺭﯾﭽﻪ ﮔﺎﺯ ، ﺳﻨﺴﻮﺭ مپ و...) ﭼﻮﻥ ﻫﻨﻮﺯﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭ
ﭘﺎﺭﺍﻣﺘﺮﻫﺎﯼ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﯼ ECU ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﻧﯿﺎﺯ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ECU ﺭﺍ
ﺭﯾﺴﺖ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﻭﻟﯿﻪ ( ﺗﻨﻈﯿﻢ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺍﯼ ) ﺑﺮﮔﺮﺩﺩ ﻭ
ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﮐﺎﺭ ﮐﻨﺪ .
ﯾﮑﯽ ﺩﯾﮕﺮﺍﺯ ﺩﻻﯾﻞ ﺭﯾﺴﺖ ECU ﭘﺎﮎ ﮐﺮﺩﻥ ﮐﺪﻫﺎﯼ ﺧﻄﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ
ﭘﺲ ﺍﺯ ﺭﻓﻊ ﺍﯾﺮﺍﺩ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺍﺯ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﯼ ECU ﭘﺎﮎ ﻧﻤﯿﺸﻮﺩ . ﮔﺰﯾﻨﻪ ﯼ ﺭﯾﺴﺖ
ﮐﻤﮏ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺗﺎ ﮐﺪﻫﺎﯼ ﺧﻄﺎ ﺍﺯ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﯾﻮﻧیت پاک شود.